Titel: Karakter
Onderwerp:
Schooltype: Basisonderwijs
Bestemd voor: groep 7-8
Vakgebied(en): Levensbeschouwing
Uitvoering door: deels individueel en deels in teams van 3 leerlingen
Tijdsinvestering: 1 lesuur voor de webkwestie zelf.
Opbrengst: Een (contact)advertentie
Leerpunten:
waarnemen: emoties tonen, kijken naar jezelf en de ander
tradities hanteren
verbeelden: verbeelding zelfbeeld
redeneren: eigen argumentatie, eigen mening
communiceren: andere meningen toelaten
handelen: elkaar beoordelen op constructieve manier
verbondenheid: verantwoordelijkheid voor elkaar
vertrouwen: vertrouwen in toekomst
transcendentie: overstijgen dagelijkse beperktheden
Webkwestiemaker: Sander Staphorst
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatete webkwesties / webquests of mysteryquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest.(klik hier)
Toelichting
Een innerlijke en digitale speurtocht naar betekenis en bron, dat is wat deze webquest wil zijn. Inspiratie en kadering hiervoor komen grotendeels uit het boek Levensbeschouwing ontwikkelen van Jef de Schepper (what's in a name...). Met het ontwikkelen van de webquest, en de lessen daaromheen, wilde ik twee doelen bereiken. De leerling bewuster maken van zichzelf in zijn omgeving, en hoe om te gaan met de overload aan informatie die van het internet te halen is.
Dat zijn nogal pretentieuze doelen, hoor ik je denken, en dat zijn het ook. Maar laat je daardoor niet ontmoedigen, het 'behalen' van de doelen is minder belangrijk dan de weg erheen. Staar je er niet blind op, geef er een eigen invulling aan. Authenticiteit en openheid zijn kernwaarden voor een docent, en al helemaal bij Levensbeschouwing. Lees het boek van de Schepper om inzicht te krijgen in je eigen rol in dit soort lessen. Ontwerp als het ware je eigen methode!
En nee, de relevante kerndoelen, die verzin je er zelf maar bij als je niet meer zonder die verantwoording kunt. Als je zelfvertrouwen en creativiteit bij je leerlingen wil vergroten, vergeet dan ook vooral die van jezelf niet. Kerndoelen verhouden zich tot leraar als Cito tot leerling. Vertrouw op je eigen kompas, zoals je dat ook verwacht van je leerlingen.
In groep 7 van OBS Liereland in Alkmaar hebben we het als volgt aangepakt. Drie lessen van ±45 minuten hebben we besteed aan deze webquest. In de eerste les hebben we de laptop nog even gelaten voor wat hij is, en zijn we het begrip vriendschap gaan verkennen. Aan de hand van een woordweb, het uitwisselen van persoonlijke ervaringen en voorbeelden uit andere culturen. Toen stap 1 uit Handelingen; karaktereigenschappen van jezelf en groepsgenoten inventariseren. Hoe ervaren anderen mij, is dat in lijn met het beeld dat ik van mezelf heb? We hebben afgesproken eerlijk tegen elkaar te zijn, op een aardige manier.
In les twee heb ik kort de webquest laten zien op het digibord, de stappen uitgelegd en besproken, en de leerlingen zijn verder gegaan met stap 1 uit Handelingen. Daarna aan de slag met de webquest, ieder afzonderlijk op z'n eigen laptop. Op zoek naar informatie over hoe een goede contactadvertentie te schrijven. Hier hebben we duidelijke afspraken gemaakt over gericht zoeken; de verleiding is natuurlijk groot om van alles te gaan googelen, en verdwaald te raken op het internet.
Les 3 was de afsluitende les, iedereen leverde zijn advertentie in, en we hebben besproken hoe de hele webquest en bijbehorende lessen ervaren werden door de leerlingen, en door mezelf. Ik heb enkele advertenties voorgelezen, en de kinderen spraken uit wie ze vermoedden door wie deze geschreven was. Met motivatie; ben je het eens met het zelfbeeld van de schrijver?
Op verzoek van de leerlingen hebben we in de weken erna nog enkele malen advertenties aangehoord en besproken, als een energizer tussen lessen door. Dit zorgde voor leuke momenten, met wederom allerlei mogelijkheden elkaars zelfbeeld te evalueren. Waarom dacht de hele groep hier dat ... de schrijver was, terwijl dat niet klopte? Waarom raadde niemand goed bij deze advertentie? Et cetera.